Doa Qunut Nazilah Lengkap Rumi Latin Dan Terjemahan

Doa Qunut Nazilah Lengkap Jawi & RUmi Serta Terjemahaannya - Meskipun berbagai perbedaan pendapat di kalangan umat islam mengenai qunut ini , namun bagi kami tidak ada salahnya jikalau menulis bagaimana doa nya , namun bagi yang tidak baiklah mohon maaf jangan di permasalahkan alasannya tidak sedikit pula para ulama yang berpendapat bahwa dalam qunut atau pembacaan doa quntut ketika sholan menyimpan keburukan namun justru sebaliknya.

Qunut Nazilah sering di bacakan ketika umat islam di datangi mala bencana atau di timpa bencana alam misalkan wabah , peperangan , kemarau , penyakit dan yang lainnya , qunut nazilah ini di bacakan setiap waktu shalat fardlu itupun jikalau di antara umat islam ada yang kena bencana misalkan ada peperangan di suatu negara tetapi kalau tidak ada alasan ibarat yang di atas maka tidak usah di bacakan , sebagaimana rosululloh saw pernah membacakan qunut nazilah ini ketika ada peristiwa pembunuhan 60 orang penghapal al-qur'an di bacakan qunut nazilah selama sebulan berdasarkan sebuah hadist: tentunya berbeda dengan doa qunut subuh yang hanya di bacakan setiap sholat subuh.

“Sesungguhnya Nabi sallallahu`alaihiwasallam telah membaca doa qunut pada waktu selain dari Subuh ketika turunnya sewaktu pembunuhan sahabat-sahabatnya penghafaz-penghafaz al-Quran.”(HR: Bukhari dan Muslim)

Dalam Hadist Lain Di Katakan:

Dari Abi Hurairah radhiyallahu `anhu dia berkata: "Demi Tuhan , bergotong-royong gue akan mendekatkan kau cara solat Rasulullah S.A.W. Maka Abu Hurairah melaksanakan qunut pada solat Zuhur , Isyak dan Subuh. Beliau mendoakan kebaikan untuk kaum mukminin dan memintakan laknat ke atas orang-orang kafir".(HR: Imam Bukhari)

Doa Qunut Nazilah Lengkap Rumi Latin Dan Terjemahan

"Abu Hurairah radhiyallahu `anhu juga meriwayatkan bahawa bergotong-royong Nabi S.A.W tidak membaca qunut melainkan apabila dia berdoa untuk kebaikan seseorang atau mendoakan kehancuran seseorang. Apabila baginda berkata: "sami'allahu liman hamidah" Baginda berkata “Rabbana lakalhamd dan Baginda S.A.W membaca doa”.

Diceritakan kepada kami Asim berkata , gue bertanya pada Anas bin Malik perihal qunut , lalu dia berkata sememangnya qunut itu ada. Aku berkata samada sebelum rukuk atau selepasnya , Anas berkata selepas rukuk. Aku
berkata lagi , bergotong-royong seseorang telah mengkhabarkan kepadaku bahawa engkau memberitahunya selepas rukuk. Anas berkata dia berdusta , bergotong-royong Rasulullah S.A.W membaca qunut selepas rukuk selama sebulan dan diperlihatkannya ketika mengutus satu kaum yang dikatakan mereka itu baik bacaannya seramai 70 orang kepada kaum mushrikin yang telah melaksanakan perjanjian dengan Rasulullah S.A.W (mengikut riwayat hadis yang lain , 70 orang al-qura’ yang diutuskan oleh Rasulullah tersebut telah dibunuh). Lalu baginda berqunut selama sebulan mendoakan kecelakaan ke atas mereka.

Untuk Doa Qunut Nazilahnya Kita Simak Saja Di Bawah Ini:

Doa Qunut Nazilah Lengkap Jawi & RUmi Serta Terjemahaannya
Doa Qunut Nazilah Lengkap Jawi & RUmi Serta Terjemahaannya

Artinya :
Ya Tuhan , bergotong-royong kami bermohon sumbangan Mu , kami meminta ampun kepada Mu , kami memohon petunjuk dari Mu , kami beriman kepada Mu , kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan , kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu , kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka
kepada Mu.

Ya Tuhan , Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud , dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas ,kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur

Ya Tuhan , Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuham , Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan , bala , peperangan dan permusuhan.

Ya Tuhan , selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami kawasan turunnya bencana , hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau , ya Allah

Qunut Jawi Dan Rumi :

Doa Qunut Nazilah Lengkap Jawi & RUmi Serta Terjemahaannya

ALLohumma ‘Inna Naj-‘Aluka Fii Nuhuri ‘A-Da ‘Inna‚ Wa Na-‘Uzuu-Bika Min Shuruu-Rihim‚ ALLohumma Badid Sham-Lahum‚ Wa Fariqq Jam-‘Ahum‚ Wa Shattit Kalimata-Hum , Wa Zal-Zil 'Aqdâ-Mahum , Wa Salliṭ ‘Alay-Him Kalban Min Kilâbik‚ Ya Qahaar‚ Ya Jabbâr‚ Ya Muntaqim‚ Ya ALLoh‚ Ya ALLoh‚ Ya ALLoh‚ ALLohumma Ya Mun-Zilal-Kitab‚ Wa Ya Mujriyya Saḥaab‚ Wa Ya Hazimal ahzab Ihzim-Hum Wan-Ṣurna ‘Alay-Him.

Artinya :
"Ya Tuhan kami letakkan kau di batang leher musuh-musuh kami , Dan kami berlindung Dengan-Mu dari kejahatan mereka , “Ya Tuhan hancurkan kumpulan mereka , “Ya Tuhan pecahkan pakatan mereka , “Ya Tuhan leburkan penderian mereka , “Ya Tuhan musnahkan langkah mereka , Cengkamkan anjing-anjing-Mu kepada mereka , “Ya Tuhan Yang Maha Memaksa , “Ya Tuhan Yang Maha Perkasa , “Ya Tuhan Yang Maha Membalas , “Ya Tuhan , “Ya Tuhan , “Ya Tuhan , Yang turunkan kitab , Yang gerakkan awan , Yang tewaskan tentera Ahzab , Kalahkan mereka , Dan menangkanlah ke atas kami.

Itulah sedikit ulasan kami perihal Doa Qunut Nazilah mudah-mudahan mampu bermanfaat bagi kita semua dan agar kita mampu mengamalkan doa qunut nazilah lengkap rumi latin dan terjemahan atau mampu cari di mp3 unduh , pdf serta liriknya sama sepeti qunut subuh dari kami mohon maaf yang sebesar-besarnya atas segala kekurangannya.

Previous
Next Post »